M04-UF01.NF01. Contextualització de l'oci i el temps lliure. PROJECTE D'ANIMACIÓ SOCIOCULTURAL. DINAMITZACIÓ DE GRUPS

 DINAMITZACIÓ DE GRUPS: Planificació de la dinàmica 


Les dinàmiques de grup tenen un potencial i unes possibilitats que es poden desenvolupar a partir de la creativitat i del bon coneixement de la dinàmica que tingui el professional que la durà a terme.



Cal triar un tipus de dinàmica: de presentació, de coneixement, de motivació, de desinhibició, de col.laboració, de comunicació, de resolució de conflictes,  i planificar-la.

Per al projecte Divertim-nos que està adreçat a joves  entre 12-17 anys amb discapacitat intel.lectual i a les seves families, caldria pensar en dinàmica de presentació, de relació de grup, de cohesió i coopeació. 




Per a això, s’hauran de tenir en compte els factors següents:


Objectius: 
És el que principalment volen potenciar o afavorir en el grup.
És el primer factor que s’haurà de tenir en compte, en funció del qual es durà a terme amb la dinàmica.
Sempre s'han de formular en infintiu, a tall d'exemple: 
·       Promoure el canvi d’opinions.
·       Desenvolupar habilitats.
·       Resoldre conflictes.




·      Característiques del grup: 

Els integrants del grup: s'hauran d'establir els criteris per formar-lo, com ara l'edat, els interessos, les necessitats, la cultura o el país, les motivacions i les expectatives, l'experiència en dinàmiques de grup, etc.

Mida del grup: cada activitat exigeix un nombre determinat de participants.

Es poden utilitzar tècniques per a grups petits (fins a vint) o per a grups més grans (es recomana formar subgrups i fer una posada en comú posterior).
Les dinàmiques amb grups grans requereixen més preparació i experiència. En el grup petit les relacions són més disteses i amistoses, hi ha més possibilitat d’interacció, cohesió i seguretat i admeten més permissivitat.
Grups permanents o ocasionals: no és el mateix fer una dinàmica per un grup que no és fixe, que per a un grup que serà fixe. 


Espai:  no es pot reunir tot un grup en un espai petit o poc il·luminat, o amb barreres de comunicació. Per a segons quines dinàmiques n'hi pot haver prou amb l’espai de l’aula, però altres cops caldrà una altra sala o sortir al pati. També es podran utilitzar espais a l’aire lliure per treballar amb grups grans.

Durada: cada dinàmica ha de tenir una durada establerta prèviament.

La grandària del grup intervé en l’organització del temps, especialment pel que fa a l’avaluació final. De vegades un temps determinat és suficient per fer una dinàmica concreta, però no per a la retroalimentació i la reflexió final; això mai s’ha d'oblidar, ja que l’avaluació és part fonamental de qualsevol dinàmica. Per això, s’ha de tenir en compte no només el temps real de l’activitat en si mateixa, sinó també el temps que s’ha de destinar a les conclusions i les reflexions amb el grup, un cop finalitzada.







Material: algunes dinàmiques requeriran pissarra, canó, pantalla de projecció, etc., o altres materials que s’hauran d’elaborar (etiquetes, cartolines amb noms o frases) o comprar (globus, adhesius, fils de colors, etc.). Convé que tot estigui a l’abast dels participants quan calgui i que s’hagi preparat prèviament. Resulta molt convenient disposar d’un petit magatzem.

Convé practicar abans amb el material, muntar i desmuntar si és necessari, fins a dominar la situació per evitar sorpreses en el moment de l’acció.

Fitxa per organitzar la dinàmica: per reflectir formalment la planificació d’una dinàmica, serà molt útil tenir un guió que reculli ordenadament tot allò que es pretén portar a terme. Per tant, utilitzarem una fitxa que servirà per classificar i organitzar les dinàmiques .
Exemple d'una fitxa per organitzar les dinàmiques:

Títol de la dinàmica
Objectius
Edat
Nombre de participants
Temporització
Materials
Descripció de la dinàmica
Avaluació
Observacions

U

Comentarios

Entradas populares de este blog

M04-UF01. NF01.Contextualització de l'oci i temps lliure. El temps lliure i les persones amb discapacitat.

M04-UF01. NF01.Contextualització de l'oci i temps lliure. OCI INCLUSIU

M04-UF02. RECURSOS EXPRESSIUS PER A L'ANIMACIÓ D'OCI I TEMPS LLIURE. Ergoteràpia- Manualitats que curen